duminică, 26 martie 2017

Parintele Arsenie Boca - Despre desfranare




  O singura pricina are casatoria, sa nu ne pîngarim, si de aceea s-a gasit acest leac.
 Iar daca ai de gînd ca si dupa casatorie sa te pîngaresti, de prisos si în zadar ai venit la casatorie; ba înca nu numai în zadar si de prisos, ci chiar spre nenorocirea ta. Caci nu este acelasi lucru daca te pîngaresti neavînd sotie, si daca, avînd sotie, faci iarasi acest lucru. Caci aceasta nu este aprindere, ci prea-curvie. Desi se pare lucru de necrezut, totusi ceea ce am zis asa este în adevar. Stiu ca multi socotesc prea-curvie numai cînd au înselat o femeie cu barbat. Eu zic ca ca este prea-curvie fie ca se împreuneaza cu o desfrînata de rînd, fie cu o roaba, fie cu orice femeie nemaritata, atunci cînd are femeia lui. Nu numai dupa cei înselati, dar si dupa cei ce înseala se socoteste greseala de prea-curvie. 

 Eu îti voi citi legea lui Dumnezeu, care se supara deopotriva si pe femeie, si pe barbat, si numeste lucrul prea-curvie. Zice: Si fiecare femeie sa-si aiba barbatul sau, adaugînd: Barbatul sa dea femeii dragostea cuvenita. (1 Corinteni 7:3). Ce a voit sa înteleaga prin aceasta? Oare sa nu-i prapadeasca veniturile? Sa-i pastreze zestrea neatinsa?  Ce fel de dragoste ceri? Caci toate acestea sînt semne de dragoste. 
 Nimic nu cer de felul acesta - zice el - dar cer înfrînare si curatie. Trupul barbatului nu-i al barbatului, ci al femeii, deci sa-i pastreze neatinsa aceasta avutie, sa nu o micsoreze, sa nu o strice.  Deci, fiindca trupul barbatului este zestrea femeii, barbatul sa fie binevoitor pentru aceasta avere. Ca aceasta întelege cînd zice: Sa-i arate dragoste. Ca întarire este adaosul: Femeia nu este stapîna pe trupul ei, ci barbatul: tot asa si barbatul nu este stapîn pe trupul sau, ci femeia (1 Corinteni 7:4). 
 Deci, daca vei vedea vreo prea-curva ca te momeste, ca-ti întinde curse, ca se atîrna de tine, zi-i ei: Nu este al meu trupul, este al femeii mele: nu îndraznesc sa ma folosesc de el si sa-l dau altei femei. Aceasta sa faca si femeia. Mare este aceasta potrivire în vrednicie a amîndorura, desi în celelalte Pavel pune deasupra mult pe barbat, cînd zice: Fiecare sa-si iubeasca femeia sa (...), iar femeia sa se teama de barbat (Efeseni 5:33) Si: Barbatul este cap femeii (Efeseni 5:23). Si: Femeia sa se supuna barbatului (Efeseni 5:22). Si tot asa în Vechiul Testament: Atrasa vei fi catre barbatul tau, si el te va stapîni (Facerea 3:I6).
  Si pe buna dreptate, caci nu pentru aceasta a venit la tine sotia ta si a parasit pe tatal, mama si toata casa ei - ca sa o batjocoresti, ca sa o înlocuiesti cu o pacatoasa de roaba, ca sa-i faci neajunsuri; ai luat-o ca însotitoare, ca tovarasa a vietii, ca libera, ca deopotriva în cinste cu tine. Oare nu este fara noima, cînd ai primit zestrea ei, sa porti toata grija pentru aceasta si sa nu o micsorezi întru nimic, iar ceea ce este mai scump decît toata zestrea, adica cinstea, si curatia si însusi trupul tau, care este bogatia ei, sa-l strici si sa-l pangaresti?
 Daca i -ai mîncat zestrea, vei da socoteala socrului tau; daca ai micsorat cinstea, te va pedepsi Dumnezeu, Care a înfiintat casatoria si ti-a dat femeie. Iar ca aceasta este adevarat, asculta ce zice Pavel despre prea-curvie: Drept aceea, cel ce nesocoteste (acestea) nu nesocoteste pe om, ci pe Dumnezeu, Care ne-a si dat Duhul cel Sfînt (I Tes. IV, 8). Iata prin ce cuvinte a aratat ca prea-curvie se face nu numai cînd, avînd femeie, ai necinstit o femeie cu barbat, dar si pe orice desfrînata. 
 Sa nu dispretuim deci mîntuirea noastra si nici sa dam diavolului sufletul nostru prin acest pacat.
 Caci de aici se nasc nenumaratele stricari de case, nenumaratele certuri; din aceasta pricina se stinge gingasia, din aceasta piere dragostea. 

 Dupa cum nu e cu putinta ca un om cinstit sa-si uite si sa-si dispretuiasca femeia, tot asa nu e cu putinta ca un om neînfrînat si curvar sa o iubeasca, chiar daca ar fi cea mai frumoasa între toate.
 Din curatenie se naste dragostea, din dragoste, nenumaratele bunatati. Dupa casatorie, socoteste-le pe toate celelalte femei ca fiind pietre, stiind ca daca te vei uita cu ochi poftitori la vreuna - fie desfrînata, fie maritata - te-ai facut vinovat de nelegiuirea prea-curviei. Sopteste-ti în fiecare zi acestea; si - daca vei vedea ca s-a nascut în tine pofta pentru o alta femeie, iar prin asta femeia ta ti se pare neplacuta - intra în casa ta, deschide cartea de fata si, luînd pe Pavel ca ajutor, stinge-ti flacara repetind neîncetat aceste vorbe. Si asa, femeia ta iarasi îti va fi placuta, cînd nici o pofta nu-ti va scadea bunavointa catre ea. Si nu numai ca sotia îti va fi mai placuta, dar si tu te vei arata mai cinstit, caci nimic nu este mai rusinos decît un barbat casatorit care se pîngareste: unul ca acesta se roseste nu numai în fata socrului, si a prietenilor si a oricarui om întîlnit, dar si în fata lui Dumnezeu.
 Si nu numai acesta este raul, dar înca mai mult: casa lui i se pare mai grozava decît orice închisoare cînd o zareste pe femeia sa si îsi întoarce gîndul mereu spre chipul celei stricate. Vrei sa pricepi bine cît de mare este acest rau? Gîndeste-te ce fel de viata duc cei ce îsi banuiesc femeile, cît de fara gust le pare mîncarea si bautura. Masa li se pare încarcata cu otravuri omorîtoare si, ca de o molima plina de toate relele, asa fug de casa lor. N -au somn, noaptea nu le este linistita, n -au întîlniri cu prietenii, nici chiar razele soarelui nu mai lucesc pentru ei; cred ca îi supara si lumina, nu cînd au vazut-o pe sotie pîngarinduse, dar numai cînd au banuit-o. Gîndeste-te ca si femeia sufera acestea cînd aude de la vreunul sau numai banuieste ca te-ai dat pe tine vreunei femei stricate. Judecînd acestea, sa fugi nu numai de prea-curvie, dar chiar si de banuieli; si, daca esti banuit [de sotie] pe nedrept, împac-o si o încredinteaza [de aceasta]. 
  Sa nu o vatami pe ea în ce are mai scump, pricinuind rana omorîtoare! Caci, daca o dispretuiesti, sa te temi de Dumnezeu, razbunatorul unor fapte ca acestea si amenintatorul cu pedepse neîndurate pentru astfel de pacate. Acelora care staruiesc în asa fapte, le zice [ca vor ajunge] unde viermele lor nu moare, si focul nu se stinge (Marcu 9:44). Daca nu te misca prea mult viitorul, teme-te cel putin de ceasul de fata. Multi din aceia care se alipesc de femeile curve vor pieri chiar în aceasta viata, ca rai, cu rau, apucati de cursele lor: acelea - luptîndu-se sa-i îndeparteze de la sotia luata prin casatorie, sa-i împresoare cu totul în dragostea lor de farmece - se îngrijesc de bauturi vrajite si tes multe curse; apoi - aruncîndu-i astfel în vreo boala grea, si ducîndu-i spre pierzare si înconjurîndu-i de o lunga putreziciune si de nenumarate rele - îi rapesc din aceasta viata. Daca nu te temi de gheena, omule, teme-te de farmecele acelor femei! Caci, cînd vei fi lipsit, din pricina prea-curviei, de ajutorul lui Dumnezeu, cînd vei fi despuiat de ajutorul de sus, femeia cea stricata - luîndu-te pe tine cu îndrazneala si chemînd în ajutor diavolii ei, adaugînd amulete, punîndu-ti piedici - alunga mîntuirea ta cu multa usurinta, facîndu-te de rusine si de rîs tuturor locuitorilor orasului, încît nici nu se îndura de tine, care suferi de toate relele. Caci zice: Cine se va îndura de fermecatorul cel muscat de sarpe si de toti cei care se apropie de fiare (Iisus Sirah 12:17). 
Las la o parte pierderea de bani, banuielile zilnice, nerusinarea, îngîmfarea, certurile urîte din pricina femeilor stricate si nebune, care sînt mai crude decît toate mortile. De la femeia ta nu suferi adesea nici o vorba grea, dar te închini în fata desfrînatei care te nimiceste. Nu te rusinezi, nu te rosesti, nu doresti sa se despice pamîntul sub tine? Cum poti ruga pe Dumnezeu cu aceeasi gura cu care ai sarutat o femeie stricata? Si nu te temi, nu te înspaimînti - spunemi! - ca o sa cada pe capul tau rusinat vreun fulger trimis de sus? Chiar daca te ascunzi de femeia ta nedreptatita, dar de ochiul cel neadormit nu te poti ascunde nicaieri, caci - acelui curvar care zicea: Întuneric si ziduri ma înconjura, de ce sa ma tem? (Iisus Sirah 23:25) - înteleptul i-a raspuns ca ochii Domnului au mai multa lumina decît soarele ca sa vada faptele oamenilor (Iisus Sirah 23:27). Iata de ce Pavel a zis: Din pricina curviilor însa, fiecare sasi aiba femeia sa, si fiecare sa-si aiba barbatul ei.

citeste continuarea aici ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie_RO/Ioan_Gura_de_Aur/Ioan%20Gura%20de%20Aur%20-%20Desfranare.pdf

Un comentariu: