marți, 18 iulie 2017

Părintele IONA de la mănăstirea Oașa






Ce inseamna pacat? Inseamna ca in casa ta, prin pacat, intra diavolul, intra moartea si este scos Dumnezeu. Iar copilul acela, care este un suflet, incepe sa sufere. Si va suferi pana ce va deveni si el rau. Ce este, bunaoara, rock-ul? Este o stare de revolta impotriva unui establishment fara Dumnezeu. Atunci singurul lucru care-i ramane copilului este razvratirea, pentru ca din viata lui lipseste Dumnezeu, lipseste iubirea, lipseste bunatatea, lipseste afectiunea. Noi nu avem timp de el, noi avem timp de pacatele noastre. Deci, primul lucru, daca vrei sa-ti cresti bine copilul, este ca in viata ta sa fie prezent Dumnezeu, si nu pacatul.


Pricina necazurilor noastre e pacatul


Omul cauta placerea si fuge de durere. 
Hristos ne spune: cine vrea sa vina dupa Mine sa isi ia crucea in fiecare zi [si sa-Mi urmeze mie]. Ei, noi ce facem?

 Lasam crucea dupa soba si cautam sa facembani, cautam sa facem shopping [sau ne ducem la carciuma, la bar, la discoteca etc.Tot ceea ce face omul modern nu este decat o repetare a ceea ce facea Saul{inainte de a deveni Sf. Ap. Pavel}, inainte de a i se arata Hristos pe calea Damascului, cand El ii spune: “Nu ti-e greu sa lovesti cu piciorul in tepusa?“. 

Adica noi calcam pe tepi si…] Dumnezeu ne plange de mila: [‘Dar nu ti-e greu sa calci pe tepi, sa sangerezi, mergand pe unde nu trebuie?’]. 

Noi facem exact ce este in contra fericirii noastre, [ceea ce ne strica si ne ucide sufletul], noi suntem dusmanii nostri. [Dumnezeu] ne-a dat libertate si S-a si rastignit [ca sa fim liberi si sa iesim de sub asuprirea diavolului] si noi refuzam [sa-L urmam] si mergem dupa diavol. 

Daca asculti de diavol, de sugestiile Satanei cum poti sa fi fericit? 

Pentru ca diavolul iti da placeri, chiar imense, dar dupa aceea… Exact ca si la banca, iei 100 de mii de Euro, faci ce vrei cu ei, te unde unde vrei, dar dupa ce ai luat creditul, dar dupa aceea urmeaza chinul si scadenta: cate zeci de ani trebuie sa muncesti sa platesti? Deci diavolul iti zice: 
Iti dau tot ce vrei, dar dupa aceea esti al meu, imi slujesti mie! Si, in loc sa fii robul lui Dumnezeu, te faci rob al celuilalt. … 

Cum poti sa fii fericit cand il ai patron pe diavol? Dumnezeu Se rastigneste ca noi sa fim liberi si fericiti, iar diavolul vine si-ti spune: ‘Lasa-l tu pe Dumnezeu, FII TU INSUTI!’]


[– Se poate atinge fericirea aici?

– Da. Parintele Galeriu spunea cf. Sfantul Simeon Noul Teolog}: “Daca aici nu ai fericirea Raiului, nu o ai nici dincolo”. 

In viata asta avem arvuna – sau a raiului, sau a iadului. 

Deci, noi, in viata asta, avem {ca stare launtrica} exact ceea ce va ramane dupa vesnicie. In ce stare launtrica te gaseste moartea, in aceea ramai in vesnicie.
Ramai cu raiul sau cu iadul pe care tu, cu fiinta ta, cu mainile tale, il zidesti de aici. Deci noi ne construim, de aici, de pe pamant, si raiul, si iadul. Iadul si raiul sunt si o stare, dar si un loc, NU NUMAI O STARE! Iadul e si un loc de-a binelea, nu doar o stare, cum se spune astazi in diverse teorii… […] Este limpede ca sufletul nostru nu este in trei dimensiuni. Cu sufletul poti fi prezent peste tot, in orice loc de pe lume – ceea ce sfintii pot face. […]. Daca mori in stare de pacat, mergi in iad…].

[…]

Noi nu stim momentul mortii, de aceea trebuie sa avem o buna dispozitie {duhovniceasca} tot timpul vietii. … […]


Perspectiva mortii este sumbra daca ai constiinta incarcata de pacat. 
Pentru ca daca mori in starea asta, stii, simti ca nu e bine. Atunci moartea inseamna ca intri in societatea iadului, te intalnesti cu dracii, esti cu ei intr-un loc.

 Daca noi am vedea un demon la fata, am muri, atat de cumpliti sunt. 
Numai vederea lor – nu mai vorbesc de mirosul lor, de agresivitatea lor. 
Am participat la exorcisme si daca vedeti cum vorbeste diavolul printr-un posedat… nici nu poti sa privesti – atat de cumplita este prezenta diavolului. 

Dar cand {ai constiinta linistita, curata}, vezi moartea ca pe o trecere, ca o intalnire cu Dumnezeu si cu sfintii, cu prietenii tai si traiesti acolo in vesnicie cu ei…] 

De asta ne e frica de moarte. Pentru ca nu suntem pregatiti [pentru ea si constiinta noastra simte prezenta mortii vesnice, care se numeste diavol si iad.

 Moartea biologica nu e moarte. Sufletul oricarui sfant trece, prin moarte, la viata vesnica. 

Pe cand, in momentul cand faci pacate {si ramai in ele, nepocait}, atunci moartea nu este numai a trupului, este si moartea sufletului care merge la chinul cel vesnic. Dar daca nu ai credinta, nu poti sa intelegi asta.



– Vin Pastile, oamenii simt ceva, ca oamenii sa pastreze harul?

Nu stiu daca sfaturile ii pot ajuta pe oameni, fiindca un sfat este ceva exterior, dar sugestia diavolului este in adancul tau. Cand diavolul te indeamna la ceva, lucrul acela parca vine din tine. De exemplu, tu te plimbi prin magazin: <<Parca as vrea si asta, parca imi lipseste si cealalta…

Tie ti se pare ca tu ai nevoie de lucrurile respective. Nu realizezi ca iti sunt induse din afara. Pe cand sfatul il simti ca pe ceva din afara. De aceea, nu prea poti lupta cu cel-rau cu sfaturile.]

Singura sansa pentru om este educatia. Un om educat este un om care deosebeste binele de rau. Daca vine cineva si iti sugereaza sau te indeamna sa faci un lucru rau, il respingi de la sine.

 Dar in momentul in care educatia noastra este avariata, [cum este acuma. De-aia spun ca este mare lupta asta pentru sufletele copiilor. Pentru ca un copil needucat, cum sunt copiii acum, nu deosebeste stanga de dreapta, nu deosebeste lumina de intuneric, e ca orbul si atunci] e foarte usor de inselat. 

Omul modern, ca sa fie atins de magia asta a consumerismului, trebuie intai sa fie ne-educat. Ne-educat aici inseamna sa confunzi placerea de a consuma cu fericirea de a fi. Omul, de fapt, cauta sa FIE, or Dumnezeu e sursa fiintei. Diavolul e moarte. Si atunci el iti da doar iluzia fiintei. 

De fapt, prin pacat, tu te golesti de fiinta. […] Orice placere, dupa un timp, este constientizata ca fiind aducatoare de nenorocire. Constati ca acolo nu este viata, ca nu poti sa fii fericit.


Ce facem noi in aceasta perioada de {pregatire pentru} Pasti? Acum noi postim si ne spovedim. Prin spovada, noi scoatem din noi nefiinta pacatului si facem loc harului. Orice om care, in perioada asta, posteste si se spovedeste, se pregateste ca la Inviere sa primeasca harul, adica fiinta, adica Viata de la Hristos. Si asta e un lucru concret, nu e o fictiune! 
Oricine face asta va simti bucuria impartasirii cu Hristos, nu numai in sensul de impartasire cu Trupul si Sangele din Potir, dar si de impartasire fiintiala. Ai un plus de fiinta! Simti ca te implinesti!… Cum sa spun eu? 
N-am cum sa spun, ca nu se pot spune {in cuvinte} lucrurile astea. Astea se traiesc. 
Cine a trait, stie foarte bine ce vreau sa spun! Cine n-a trait, ii urez sa traiasca, sa vada cum este aceasta impartasire cu Hristos cel Viu, care vine si ti se daruieste, cu conditia ca tu sa te deschizi la fiinta, la har, si sa te lepezi de diavol!

Deci daca tu, acuma, de Pasti, te duci si alergi numai la magazine si la astfel de lucruri, pai nu-l gasesti pe Hristos acolo! Acolo gasesti doar inselaciunea! 
Acuma toti suntem constienti ca marile magazine si tot ce ni se vinde este praf in ochi. Adica fac profit pe seama prostiei noastre! “Vine iepurasul”. 
Ce legatura are “iepurasul” cu Hristos? Observati cat de evidenta e inselaciunea! Si inselaciunea asta functioneaza pentru ca noi suntem ne-educati!

Si ne intoarcem la copil. Viata copilului tine de modul cum parintii il ajuta sa deosebeasca binele de rau! Deci daca parintii sunt cu Dumnezeu, copilul te vede. 

Chiar daca poate fi inselat, ispitit de anturaj si se poate lua dupa altii, dar exemplul tatalui sau al mamei nu poate fi sters din constiinta lui, acela va ramane. Daca tata si mama sunt niste oameni adevarati, nu are cine sa stearga chipul parintilor din mintea copilului!


Parintele Iona
Manastirea Oasa


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu